o projektu

Hlavním cílem projektu nové multimediální expozice, která vznikla v rámci informačního centra, bylo přilákat do města více turistů a vytvořit zajímavý edukativní prostor nejen pro školy, ale i pro rodiny s dětmi, kde se mohou zábavnou a zároveň interaktivní formou vzdělávat. Plocha je rozdělena na tři na sobě nezávislé části. Recepce je koncipována primárně pro potřeby informačního centra a jejím cílem je přinášet turistům i obyvatelům města základní informace o dění ve městě a okolí v komfortním a moderním prostředí, které slouží zároveň jako relaxační zóna. Na ní navazuje „Město“, scénograficky ztvárněné jako mapa, do které návštěvník vstupuje. Cílem je ukázat návštěvníkům významné historické milníky a události Jirkova, představit významné osobnosti, které jsou s ním spojeny a seznámit návštěvníky s průmyslem 19. století. Grafické plochy jsou doplněny o podsvícené 3D modely budov a oživeny velkoplošnou projekcí. Mapa je rozdělena na centrum města a samostatnou oblast věnovanou Červenému Hrádku.

Samostatnou část tvoří expozice hasičství. Expozice je navržena jako edukativní herní zóna doplněná o originální 3D exponáty. Návštěvníci se zde seznámí s historií a současností hasičství. Stěžejním prvkem expozice je audiovizuální řešení pro vzdělávací týmovou hru „hašení požáru“. Cílem této hry je představit dětem, školním třídám náročnou práci hasiče, naučit je, jak se mají chovat při požáru a správně stanovit, jakými prostředky se hasí různé typy požárů. Pro tento účel je hra připravena v několika modifikacích – autonehoda, požár domu. Hra je určena pro malé i velké. Při hře se nejen pobaví, ale především se seznámí s pozadím práce hasičů a odnesou si základní informace, jak se zachovat při požáru či dopravní nehodě. Zábavným prvkem je zde možnost interaktivního převlékání hasičských uniforem různých časových období, interaktivní lupa pro detailnější informace o hasičských vozech a v neposlední řadě shrnující závěrečný kvíz. Mezi vystavenými předměty je například koňka, kyslíkový izolační přístroj, hadicový naviják nebo Praga RN.

ze zákulisí

Budova procházela totální rekonstrukcí, nicméně si s sebou nesla několik specifických znaků, které se sice z počátku jevily jako komplikace, nakonec se je ale podařilo přetavit ve specifickou výhodu. Jedním příkladem za všechny byla servisní jáma autodílny, která původně sloužila automechanikům k pohodlnému přístupu k podvozkům hasících vozů a zařízení. Zasypat, nebo využít? Využít! Právě v tomto prostoru, kde vznikla nová expozice hasičství jsme využili jámu pro umístění kooperativní naučné hry – hašení požáru. Velmi odvážný koncept, hra vyvinuta, naprogramována, vyrobena a realizována zcela od nuly, stejně tak veškeré další prvky expozice. Neskutečné nasazení realizační firmy a všech partnerů, na takovýchto projektech je radost provádět autorský dozor.

informace

  • klient  město Jirkov
  • rok  2019
  • koncept  atelier PLASS
  • design atelier PLASS
  • integrace X-LAB
  • obsahy  X-LAB, AV MEDIA SYSTEMS

ocenění/speciální poděkování

  • speciální poděkování  Miloš Pitelka – projektový manažer, Pavel Hajský – AV MEDIA SYSTEMS